Notice: A non well formed numeric value encountered in /var/www/vhosts/chefsyndicate.gr/httpdocs/wp-content/plugins/nutrition-facts-vitamins/nutrition-facts-vitamins.php on line 473

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/vhosts/chefsyndicate.gr/httpdocs/wp-content/plugins/nutrition-facts-vitamins/nutrition-facts-vitamins.php on line 473
κεράσια

Ένα από τα πιο μαγευτικά θεάματα παγκοσμίως, είναι τις ανθισμένες κερασιές την άνοιξη. Ένα πέπλο σε αποχρώσεις του μοβ και του ροζ, απλώνονται στην ύπαιθρο, σηματοδοτώντας τον ερχομό της άνοιξης. Στους περισσότερους όμως από εμάς, αυτό το οποίο έχουμε ως ανάμνηση, είναι τα βαμμένα χείλη και χέρια μας μετά από κερασοκρεπάλη κατά το καλοκαίρι.

Η γλυκόξινη γεύση των κερασιών μαζί με την τραγανή υφή αλλά και τις ιδιαίτερες ιδιότητες του φρούτου αυτού, το κάνουν αγαπημένο μικρών και μεγάλων αλλά και των απανταχού μαγείρων καθώς είναι ένα φρούτο με πολλές πτυχές.

Λίγα λόγια για τα κεράσια

Τα κεράσια είναι ο καρπός του ομώνυμου δέντρου (Prunus subg. Cerasus). Έχουν στρογγυλό σχήμα και η φλούδα τους είναι λεία και λαμπερή. Είναι μικρά σε μέγεθος και η απόχρωσή τους ποικίλλει ανάλογα με την ποικιλία τους.

Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι κερασιών και πολλές ποικιλίες: το γλυκό κεράσι, γνωστό ως Prunus avium 1 και το ξινό κεράσι, γνωστό και ως βύσσινο (επιστημονική ονομασία Prunus cerasus L.).

Η καταγωγή των κερασιών είναι άγνωστη. Υπάρχει μια θεωρία πως η προέλευσή τους είναι από την Μικρά Ασία και συγκεκριμένα από την Κερασούντα 2, η οποία όμως δεν επιβεβαιώνεται, τουλάχιστον επιστημονικά. Ο μύθος θέλει τον Ρωμαίο στρατηγό Λούκουλο, να ανακαλύπτει το δέντρο σε μια από τις εκστρατείες του και να μεταφέρει το δέντρο στην Ρώμη.

Η βιβλιογραφία όμως επιβεβαιώνει την ύπαρξη προγόνων του σημερινού καλλιεργούμενου κερασιού, κυρίως στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και της Κασπίας3, περιοχές πολύ κοντά στην Κερασούντα. Από εκεί, εικάζεται πως το δέντρο εξαπλώθηκε κυρίως μέσο των πτηνών που πετούσαν στην ευρύτερη περιοχή και έτρωγαν τους καρπούς τους.

Ως δέντρο αγαπάει πολύ τα ξηρά καλοκαίρια αλλά χρειάζεται και αρκετό νερό. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η καλλιέργειά του είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη σχεδόν σε όλη την Μεσογειακή λεκάνη και σε χώρες με υποτροπικά κλίματα. Στην Ελλάδα, η καλλιέργεια της κερασιάς περιορίζεται κυρίως στην Βόρεια Ελλάδα, κυρίως λόγο των έντονων βροχοπτώσεων και του ιδιαίτερου μικροκλίματος4.

Ιδιότητες

Κεράσια

Nutrition Facts
servings per container
Serving size 100 γρ

Amount per serving
Calories 63
% Daily Value*
Total Fat 0.2g 1%
Saturated Fat 0g 0%
Trans Fat 0g
Cholesterol 0mg 0%
Sodium 0mg 0%
Total Carbohydrate 16 g 6%
Dietary Fiber 2.1g 8%
Total Sugars 12.8g
Includes g Added Sugars 0%
Protein 1.06g

Vitamin D 0mcg 0%
Calcium 13mg 1%
Iron 0.36mg 2%
Potassium 222mg 5%

The % Daily Value (DV) tells you how much a nutrient in a serving of food contributes to a daily diet. 2,000 calories a day is used for general nutrition advice.

Τα κεράσια εκτός από την νοστιμιά τους, είναι και πολύ ωφέλημα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Παρ όλη την γλύκα τους, η περιεκτικότητα τους σε σάκχαρα είναι σχετικά μικρή, ενώ τα φρέσκα κεράσια αποτελούν μια σημαντική πηγή θρεπτικών και αντιοξειδωτικών συστατικών.

Υπάρχουν μερικές εκατοντάδες ποικιλίες κερασιών οι οποίες καλλιεργούνται παγκοσμίως. Αυτές, διακρίνονται σύμφωνα με ορισμένα χαρακτηριστικά του φρούτου όπως το χρώμα του καρπού και η τραγανότητά του. Πολύ διαδεδομένη ποικιλία είναι τα τραγανά Εδέσσης και τα πρώιμα ιταλικά, ποικιλίες που έχουν δημιουργηθεί και προσαρμοστεί στο κλίμα της Βόρειας Ελλάδας 5.

Βύσ

Nutrition Facts
servings per container
Serving size 100 γρ

Amount per serving
Calories 50
% Daily Value*
Total Fat 0.3g 1%
Saturated Fat 0g 0%
Trans Fat 0g
Cholesterol 0mg 0%
Sodium 3mg 1%
Total Carbohydrate 12.2g 5%
Dietary Fiber 1.6g 6%
Total Sugars 8.49g
Includes 0g Added Sugars 0%
Protein 1g

Vitamin D 0mcg 0%
Calcium 16mg 2%
Iron 0.32mg 2%
Potassium 173mg 4%

The % Daily Value (DV) tells you how much a nutrient in a serving of food contributes to a daily diet. 2,000 calories a day is used for general nutrition advice.

Μπακιρτζέϊκα

Τα κεράσια στην μαγειρική

Τα κεράσια είναι πολύ περισσότερα από ένα νόστιμο εποχικό φρούτο. Εκτός από νωπά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στη μαγειρική, προσφέροντας μια μοναδική γευστική διάσταση σε πολλά πιάτα. Η γλυκιά τους γεύση σε συνδυασμό με το ελαφρύ γευστικό και αρωματικό τους σώμα, μπορούν μας δώσουν ιδιαίτερα πολύπλοκους γευστικούς συνδυασμούς, τόσο γλυκούς όσο και αλμυρούς.

Μερικοί γευστικοί συνδυασμοί με επίκεντρο τα κεράσια

Ένας από τους τρόπους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα κεράσια στη μαγειρική είναι ως συστατικό για σάλτσα. Η σάλτσα κεράσι είναι μια υπέροχη συνοδευτική σάλτσα για ψητά κρέατα όπως χοιρινό ή κοτόπουλο. Με την προσθήκη λίγου κόκκινου κρασιού και αρωματικών μπορεί να δημιουργήσει μια πλούσια, γλυκιά σάλτσα που αναδεικνύει τη γεύση του κρέατος.

Επίσης, τα κεράσια μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε σαλάτες. Η γλυκιά γεύση τους προσφέρει μια αντίθεση στην οξύτητα του dressing, δημιουργώντας ένα ισορροπημένο γευστικό προφίλ. Μια σαλάτα με κεράσια, φέτα, αποξηραμένα κράνμπερι και βαλσαμικό ξύδι είναι μια ενδιαφέρουσα επιλογή για ένα ελαφρύ και δροσερό γεύμα.

Επιπλέον, τα κεράσια, ειδικά τα βύσσινα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε γλυκά για να προσθέσουν έναν εξαιρετικά φρουτώδη και γλυκό χαρακτήρα. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι η κερασόπιτα.

Πως επιλέγουμε και πως συντηρούμε

Τα κεράσια είναι ως επί το πλείστων καλοκαιρινά φρούτα. Στα τέλη Μάϊου ξεκινάνε δειλά – δειλά την εμφάνισή τους στην αγορά και μπορούμε να τα έχουμε φρέσκα στο πιάτο μάς έως και τα μέσα Ιουλίου.

Ως φρούτο είναι αρκετά ευπαθές και με μικρή διάρκεια ζωής, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η σωστή επιλογή και αποθήκευση είναι πανάκεια. Σας δίνουμε λοιπόν μερικές συμβουλές για το πώς να επιλέξετε και να φυλάξετε τα κεράσια στο ψυγείο, προκειμένου να διατηρήσετε τη φρεσκάδα και τη γεύση τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Επιλογή Κερασιών:

  •     Χρώμα: Επιλέξτε κεράσια που έχουν έντονο, φωτεινό χρώμα. Τα  ώριμα κεράσια έχουν ζωηρό κόκκινο, μοβ ή μαύρο χρώμα, ανάλογα με την ποικιλία.
  •     Υφή: Αγγίξτε τα κεράσια. Θα πρέπει να είναι σφιχτά και στρογγυλά, χωρίς να έχουν βαθουλώματα ή να είναι μαλακά.
  •     Γυαλάδα: Αναζητήστε κεράσια με φυσική γυαλάδα στην φλούδα τους κάτι το οποίο υποδεικνύει ότι είναι φρέσκα.

Τα κεράσια θα πρέπει να αποθηκεύονται στο ψυγείο για να διατηρηθούν φρέσκα. Ο μεγαλύτερος εχθρός τους είναι η υγρασία συνεπώς θα πρέπει να φυλάσσονται άπλυτα και αν είναι εφικτό μέσα σε χάρτινη σακούλα η οποία θα απορροφήσει την υγρασία του περιβάλλοντος του ψυγείου. Μπορούν να φυλαχθούν για έως και τέσσερις ημέρες  χωρίς να χάσουν ίχνος από την φρεσκάδα τους.

Αφήστε μια απάντηση

Μυρτάκης Δ. Μιχάλης

Γεννήθηκα το 1980 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοιτώντας το 1997 από το λύκειο, έγινα δεκτός στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων από όπου και αποφοίτησα από το τμήμα Μαγειρικής Τέχνης. Στην συνέχεια απέκτησα το BCs μου στην Διοίκηση Επιχειρήσεων.