RestVir19 – Πως υποστηρίζουμε το προσωπικό του εστιατορίου μας

Τα δεδομένα αναφορικά με τον αντίκτυπο της πανδημίας του Covid-19 στην υγεία μας μόλις που έχουν αρχίσει να μας δίνουν μια μικρή εικόνα.  Είναι όμως πολύ δύσκολο να μετρήσουμε με ακρίβεια τον αντίκτυπο που θα έχει τελικά η πανδημία αυτή στην οικονομική ζωή της κάθε χώρας που έχει χτυπήσει πόσο μάλλον σε επιχειρήσεις εστιατορίων και ξενοδοχείων. Αυτό το οποίο μπορούμε με μεγάλη βεβαιότητα να πούμε είναι πως τα αποτελέσματα τόσο της εξάπλωσης της νόσου όσο και των μέτρων που έχουν παρθεί, πλήττουν το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της Ελλάδας και όχι μόνον τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια.

Ποια είναι η παρούσα κατάσταση

Οι περισσότεροι (αν όχι όλοι) οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους παροχής καταλυμάτων και υπηρεσιών εστίασης ομιλούν με τα χειρότερα σενάρια. Μάλιστα έχουν γίνει συντονισμένες ενέργειες προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις για μέτρα στήριξης των εν λόγο επιχειρήσεων. Τα επίσημα στατιστικά δείχνουν πτώση του κύκλου εργασιών  για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2019 άνω του 90% 1. Η πραγματική όμως πρόκληση για τις επιχειρήσεις αυτών των κλάδων είναι η φροντίδα του προσωπικού τους.

Αυτό το οποίο μας έχει προβληματίσει το τελευταίο διάστημα δεν είναι τόσο τα αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας αλλά η παραβατική συμπεριφορά ορισμένων (ευτυχώς λίγων) επιχειρήσεων των δύο κλάδων που έχουν βγει στην δημοσιότητα, αντίθετες μάλιστα στην τουλάχιστον τυπική τήρηση της Υγιεινής και Ασφάλειας του προσωπικού τους2 3 45 . Σε συνάρτηση με τα αυξημένα μέτρα Υγιεινής που έχουν ληφθεί και το γεγονός ότι μιλάμε για δύο οικονομικούς κλάδους που χαρακτηρίζονται από έντονη έλλειψη προσωπικού 6 και δη εξειδικευμένου, η φροντίδα των συνεργατών και των υπαλλήλων είναι πανάκεια για την μακροπρόθεσμη ευημερία της επιχείρησης.

Προσλάβετε προσωπικό:

Είναι το νούμερο 1 στην λίστα γιατί γνωρίζουμε από την εμπειρία μας πως τα περισσότερα εστιατόρια (είτε αυτόνομα ή ξενοδοχειακά) δουλεύουν οριακά έως και με μειωμένο προσωπικό. Μάλιστα σε μια περίοδο όπου τα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής πρέπει να είναι αυξημένα τόσο για τους πελάτες όσο και για το προσωπικό. Αν θεωρείται πως με τα χρήματα που θα γλυτώσει μια επιχείρηση προσλαμβάνοντας δύο – τρία άτομα λιγότερα ότι θα σωθεί, ξανασκεφτείτε το. Η εμπειρία έχει δείξει πως επιχειρήσεις που σκέφτονταν μόνο τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα έχουν ήδη παύσει την λειτουργία τους. Σκεφτείτε λοιπόν μακροπρόθεσμα.

Η έγγραφη αναρρωτική δεν είναι ο μόνος τρόπος

Στον επισιτιστικό κλάδο, θεωρείται άτυπα πως για να φύγει ένας υπάλληλος από το πόστο του θα πρέπει να είναι στα πρόθυρα θανάτου. Με τα νοσοκομεία της χώρας αποπνικτικά γεμάτα ακόμα και προ Covid-19 και το κόστος επίσκεψης σε ιδιώτη γιατρό υψηλότατο, οι περισσότεροι εργαζόμενοι  δεν αναφέρουν καν έστω και ήπια συμπτώματα τα οποία μπορεί να έχουν. Αναρωτιόμαστε όμως πόσες επιχειρήσεις αναλαμβάνουν το ρίσκο να κλείσουν για 14 ημέρες λόγο κρούσματος; Η βεβαίωση γιατρού και η αναρρωτική άδεια δεν είναι μονόδρομος για να αποδειχθεί πως ένας εργαζόμενος δεν νιώθει καλά η έχει συμπτώματα τα οποία κρίνουν απαραίτητη την απουσία του από την εργασία. Αν λοιπόν καλέσει ο υπάλληλος, ή έρθει στην δουλειά καταπονημένος με σημάδια καταρροής απλά στείλτε τον σπίτι να ξεκουραστεί και να έρθει όταν θα νιώσει καλύτερα.

Η πρόληψη είναι προτιμότερη

Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε τακτικές που θυμίζουν απολυταρχία όσον αφορά το προσωπικό. Μια δήλωση που διαβάσαμε στις 27 Απριλίου 2020 από τον κύριο Μωράκη μας εξέπληξε πολύ δυσάρεστα 7 . Η προτεραιότητα των καταστημάτων εστίασης από καταβολής τους είναι η ασφάλεια και η ευημερία όλων των stakeholders και όχι μόνον μίας μερίδας αυτών. Παίρνουμε λοιπόν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα ασφαλείας και επιμένουμε στην απολύμανση (όχι απλά καθαριότητα) των χώρων της επιχείρησής μας. Αν θέλουμε λοιπόν να το παρακάνουμε με τα μέτρα ασφαλείας, αντί να παραμονεύουμε και να παρακολουθούμε το προσωπικό μας στην ιδιωτική του ζωή, μπορούμε κάλλιστα να κάνουμε τα εξής:

  • Να προμηθευτούμε απολυμαντικά πανάκια μιας χρήσης για το άνοιγμα των θυρών στους χώρους των WC και στην κουζίνα.
  • Διαχωρισμό του χώρου παραγωγής από την σάλα του εστιατορίου ή του bar.
  • Καθαρισμό συχνό όλων των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται συχνά (POS, ταμειακές, touch screens)
  • Διάθεση μίας ώρας από τις συνήθεις ώρες λειτουργίας όπου το μαγαζί δεν θα εξυπηρετεί πλέον πελάτες, προκειμένου να απολυμανθεί διεξοδικά.
  • Έλεγχος (κάτι το οποίο πλέον δεν γίνεται και απορούμε γιατί), της εμφάνισης, καθαριότητας και χρήσης των απαραίτητων Μ.Α.Π. του προσωπικού πριν από την εργασία του και λήψη των απαραίτητων διορθώσεων.
  • Δειγματοληπτικό έλεγχος της θερμοκρασίας του προσωπικού και λήψη απαραίτητων μέτρων.

Η υγιεινή δεν αφορά μόνο το σώμα

Αν σπάσει ένα κόκκαλο ή αν ένας υπάλληλος ανεβάσει πυρετό είναι εύκολο να θεραπευτεί. Απεναντίας αν ψυχή ενός ανθρώπου τραυματιστεί, τότε το τραύμα παραμένει. Επιμένουμε στο γεγονός ότι ο οικονομικός κλάδος στον οποίο εργαζόμαστε και υπηρετούμε είναι ανθυγιεινός όσον αφορά την ψυχική υγεία των εργαζομένων, κάτι το οποίο επιβαρύνεται από την πανδημία.

Η επικοινωνία με το προσωπικό μας είναι το παν αν θέλουμε να δημιουργήσουμε θετική κουλτούρα μέσα στην επιχείρηση. Η αποστασιοποίηση από το προσωπικό και τα όποια του προβλήματα θα πρέπει να σταματήσει και να ανοίξουν οι πόρτες έτσι ώστε να μπορεί ένας υπάλληλος να εκφράσει τα προβλήματά του και να βρεθούν λύσεις. Υποστηρίζοντας το προσωπικό πρώτης γραμμής, εκτός από την μείωση του άγχους θα εκπλαγείτε από την πληροφορία η οποία θα φτάσει στα αυτιά σας για προβλήματα που έχει η επιχείρηση σας.

Τέλος, στην ιστοσελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, είδαμε πως έχει αναρτηθεί έντυπο υλικό για τρόπους αντιμετώπισης του στρες κατά την περίοδο της πανδημίας. Θεωρούμε πως θα ήταν μια πολύ καλή ιδέα να αναρτήσετε την αφίσα αυτή, σε χώρους του εστιατορίου σας.  

Επικοινωνούμε και ενημερώνουμε

Αν κάτι μάθαμε από την έως τώρα πορεία της πανδημίας και των μέτρων που έχουν παρθεί στην Ελλάδα, είναι πως τα δεδομένα αλλάζουν από την μια μέρα στην άλλη. Η ενημέρωση και η επικοινωνία μεταξύ όλων είναι μονόδρομος σε περιόδους οποιασδήποτε κρίσης, πόσο μάλλον μιας που αφορά την ζωή και την υγεία όλων μας, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης.

Για να μεταδώσουμε την σωστή πληροφορία θα πρέπει να έχουμε την σωστή πληροφορία. Καθώς το διαδίκτυο είναι γεμάτο από fake news και επιστήμονες, η ασφαλής επιλογή για να λαμβάνουμε έγκυρη πληροφορία είναι από έγκυρες κρατικές ιστοσελίδες όπως αυτή του ΕΟΔΥ και από τις κατά τόπους υγειονομικές υπηρεσίες.

Μια πολύ καλή τακτική είναι τα καθημερινά meeting με όλο το προσωπικό πριν από το άνοιγμα και με την αλλαγή της βάρδιας. Δεν επικοινωνούμε σε καμία περίπτωση δια αντιπροσώπου αλλά άμεσα με όλο το προσωπικό. Αφιερώστε 10 λεπτά καθημερινά έτσι ώστε να ενημερώσετε το προσωπικό

  • Για τυχόν αλλαγές από πλευράς επιχείρησης στις διαδικασίες και τα μέτρα που εφαρμόζονται
  • Μέτρα τα οποία έχουν παρθεί επιπρόσθετα από τους αρμόδιους φορείς
  • Θέματα τα οποία χρήζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης
  • Διοικητικές διαδικασίες αναφορικά με το προσωπικό (άδειες, αναστολή συμβάσεων εργασίας κλπ)
  • Αμοιβές που αφορούν τις διάφορες άδειες είτε κανονικές ή αναρρωτικές

Οτιδήποτε μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης θα πρέπει να μπαίνει στην φαρέτρα της επικοινωνίας. Είναι σημαντικό να  μπορεί το προσωπικό να εμπιστευτεί τον επιχειρηματία και την επιχείρηση προκειμένου να νιώσουν πιο άνετα και να τονωθεί το ηθικό. Σε κάθε περίπτωση η εμπιστοσύνη σε τέτοιες κρίσεις είναι ο νούμερο ένα παράγοντας που καθορίζει την ομαλότητα και την ασφάλεια.

Αφήστε μια απάντηση

Μυρτάκης Δ. Μιχάλης

Γεννήθηκα το 1980 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοιτώντας το 1997 από το λύκειο, έγινα δεκτός στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων από όπου και αποφοίτησα από το τμήμα Μαγειρικής Τέχνης. Στην συνέχεια απέκτησα το BCs μου στην Διοίκηση Επιχειρήσεων.